Tanúsítvány osztás volt a SINOSZ-ban
2013. április 27-én a SINOSZ-ban a jelnyelvi oktatók módszertani képzését sikeresen elvégző tanulók ünnepélyes keretek között átvehették tanúsítványukat. Ezzel megkezdhetik oktatói gyakornoki munkájukat.
Gratulálunk nekik!
Az előző évben tartott jelnyelvészet képzésen sok tehetséges fiatal ismerkedhetett meg anyanyelvük, a jelnyelv nyelvtani rendszerével. Hiszen minél tudatosabban használják a jelnyelvet, annál könnyebben tudják megtanítani a működését a halló érdeklődőknek.
A csoport nagyobb része vidékről érkező tanuló volt, ami külön örömöt jelentett, mert vidéken nagy szükség van jól képzett, elhivatott és lelkes oktatókra.
A jelnyelvészet képzést sikeresen elvégzők 2012 szeptemberében jelnyelvoktatás módszertani képzésen folytathatták tanulmányaikat. Rajtuk kívül szeretettel láttuk azokat is, akik már oktatóként dolgoznak, de módszertani képzésen még nem vettek részt.
A képzést végül 17 fő végezte el sikerrel.
Az idei módszertani képzésen ismét számíthattuk Orbán Evelyn, Szalkai Iván ésVincze Tamás diplomás, tapasztalt jelnyelvoktatók már ismert, megbízható, alapos oktatói munkájára. Többek között megismertették a tanulókkal, milyen feladattípusok léteznek, hogyan kell óravázlatot készíteni, milyen a jó tanári és tanulói szerep.
Az elméleti órák mellett a tanulóknak gyakorlatban is bizonyítaniuk kellett, hogy alkalmasak az oktatói feladatra. Hospitálni, órát látogatni budapesti és vidéki oktatóinkhoz jártak, ahol megfigyelhették, a gyakorlott oktatók hogyan, milyen módszerekkel oktatják a jelnyelvet. Ezután a hallgatók egy vizsgatanításon mutatták meg, hogy a gyakorlatban is tudják alkalmazni a tanultakat, látottakat.
A megszerzett tanúsítvánnyal azonban nem dőlhetnek hátra, most jön a java: gyakornokoskodniuk kell egy tapasztalt oktató mellett, majd páros oktatás után elkezdhetik önálló jelnyelvoktatói pályafutásukat.
Sok sikert kívánunk ehhez!
Végül hadd meséljék el ők maguk, miért jelentkeztek a képzésre, hogyan érezték magukat, milyen tudással gazdagodtak.
„Jelnyelvészeti és módszertani képzésen oktatóként oktattam.
Megfiatalított csoport tagjaival jelnyelvészeti képzésen tartottam az elméleti órákat és a hozzáadott mintákat, gyakorlatokat. Teljesen más módszerben tanítottunk, mint a régebbi jelnyelvi képzésen. A csoport tagjai között voltak, akik szeretnének majd oktatni.
Módszertani képzésre sikeres felvételi vizsgán keresztül jutottak a megszerzett jelnyelvészeti tudással az oktatójelöltek. Ott pedig a didaktika kérdéseivel, csoportdinamikai elemekkel, tanítási módszertani gyakorlattal foglalkoztam, legjobb tudásomat megosztottam velük. Mikrooktatáson gyakorlati példákat mutattam nekik, végül vizsgatanításon vizsgáztattam párat, ahol értékeltük a tanítási módszereket, jövőben mire érdemes figyelni.
Ők már jelnyelvi oktatók lettek, akik jövőben továbbviszik a jelnyelv oktatását, népszerűsítését, továbbadását, fejlesztését, siket kultúra értékeit.”
Szalkai Iván, módszertan-oktató
„Pár évvel ezelőtt volt kollégám felkért engem oktatónak. Mondanom sem kell, tehát jelentkeztem képzésre. Végigcsináltam a képzést, és őszintén nem gondoltam, hogy oktató leszek. A Sors tudja. J A csoportunkra vidám hangulat és barátságos viszony volt jellemző. A régi ismerősökkel régen találkoztunk és bepótoltuk, illetve sok új ismerőst szereztem. A képzésen sokat fejlődtünk, új ismereteket tapasztaltam, gyakorlatban is tudás volt. Nem bántam meg, hogy gondolkodás nélkül jelentkeztem a képzésre.”
Balogh Melinda
„Weér Szabolcs vagyok. Budapesten élek. Három szakmai képesítésem van, ebből kettő számítástechnikai és egy utómunka asszisztensi végzettség. Az utóbbi a filmkészítéssel kapcsolatos, amibe beletartozik az operatőri munkáktól a filmvágásig minden terület. Régi álmom volt, hogy a hallássérültek számára legyen egy saját anyanyelvükön közvetítő médiafelület. Ezért alapítottam meg a JelTv-t, később pedig a Jel2-t. Siketekkel készítek videós anyagokat a különböző típusú műsorainkhoz.
Nagyon szeretem a jelnyelvet és a jelnyelv oktatását. Fontosnak tartom, hogy a jelnyelvet tanulók megfelelő minőségű oktatáson keresztül sajátíthassák el a siketek anyanyelvét. Szeretném, hogy minél több halló ember örömmel kommunikálna velünk hallássérültekkel.”
Weér Szabolcs
„A jelnyelv számomra egy „biztonságot adó” kommunikációs eszköz, amit „természetesebben” tudunk használni sorstársaim között, hisz nekünk ez a természetes nyelvünk. 🙂 Azért jelentkeztem a képzésre, hogy tapasztalt oktatóktól elsajátítsam a jelnyelvoktatási fortélyokat. Vagyis hogyan kellene, ill. érdemes oktatni a jelnyelvet, de úgy hogy a jelnyelvet tanulók hasznosnak találják.
Szeretnék jelnyelvi oktató lenni, mert úgy gondolom, hogy át tudnám adni a jelnyelvet tanulóknak (érdeklődőknek) a jelnyelv használatát, ill. betekintést nyújtani a siketek világba. A régmúlt előadásaim (un. „Esélyórák”) során megtapasztalhattam, hogy egyre többeket érdekel a jelnyelv megismerése (használata), fiatalokat is meg felnőtteket is egyaránt.
És tény, hogy valóban megkaptam a képzés ideje alatt azokat a tudásokat, amikre szükségem lesz majd jelnyelvet oktató oktatóként. 🙂 Jó volt tudni, hogy a képzéstársaimmal tudtuk jól, hasznosan és eredményesen elvégezni a csoportmunkákat, ill. átadni egymásnak a saját tapasztalatokat, ill. javaslatokat (eszmecseréket), ami nagyon hasznos volt. És a minket oktató oktatóktól is sokat tanulhattunk, nemcsak mint elméletet, hanem gyakorlatot, ill. javaslatokat („javításokat”) is.
A többszöri sikerélményeim (ill. érdeklődők és jelnyelvet tanulók általi visszajelzések) alapján úgy gondolom, hogy képes lennék átadni a leendő jelnyelvet tanulóknak a jelnyelv szeretetét és jelnyelvet használó siketek (és nagyothallók) világának a megismerését.
Örültem, hogy részt vehettem a képzésen, mert jó volt képzéstársaimmal együtt járni (minket oktató oktatók is 🙂 ) és jobban megismerni egymást. Szinte mindig jó és oldott hangulatban teltek végig az órák. :-)”
Csanádi Roland
„Módszertani képzésről: meg vagyok vele elégedve, a terv szerint jól haladtunk, az oktatók mind szimpatikusak voltak. Pozitív és negatív véleményeket is kaptam, számomra nagyon tanulságos volt. Sok élménnyel gazdagodtam! Köszönöm, hogy az oktatók megosztották a tapasztalataikat. Úgy érzem, hogy hasznos volt számomra a képzés.”
Kamecz Róbert
„Én szerettem járni a képzésre. Hasznos volt minden infó, sokat tanultunk egymástól, az oktatóktól. Bármerre megy az ember, mindig találkozik valami érdekes dologgal, pl. a hospitáláson. Jó volt csapatban dolgozni, régi-új ismerős arcokkal órára járni.
Ami miatt még jó volt járni, hogy ahogy a tudomány, technika fejlődik, úgy változik a tanítási módszer. Pl. régebben, amikor oktattam, akkor még ezek a kellékek voltak: tábla, toll, szivacs; újságból kivágott képek. Most meg projektor, internetről leszedett (nagyobb, vizuálisabb) kép használata praktikusabb, vagy nem kell mondatokat írogatni a táblára, hanem (power point-tal) előre szerkesztett mondatokat diavetítéssel könnyebb levetíteni. Szóval nem véletlen, hogy így változnak a dolgok. :)”
Hegedűsné Makrányi Katalin
Ami miatt még jó volt járni, hogy ahogy a tudomány, technika fejlődik, úgy változik a tanítási módszer. Pl. régebben, amikor oktattam, akkor még ezek a kellékek voltak: tábla, toll, szivacs; újságból kivágott képek. Most meg projektor, internetről leszedett (nagyobb, vizuálisabb) kép használata praktikusabb, vagy nem kell mondatokat írogatni a táblára, hanem (power point-tal) előre szerkesztett mondatokat diavetítéssel könnyebb levetíteni. Szóval nem véletlen, hogy így változnak a dolgok. :)”
Hegedűsné Makrányi Katalin
„A képzés alatt szinte észrevétlenül eggyé váltunk, akikben a legfontosabb közös vonás a jelnyelv szeretete. Értékes kapcsolatok alakultak ki, hiszen mindannyian éreztük, hogy nem egymás riválisai vagyunk, nem konkurenciát jelentünk egymásnak, hanem a kialakult ismeretségek segíthetik az együttműködést a hazai jelnyelv oktatás színvonalának emelése érdekében.”
Vighné Spák Laura
Vighné Spák Laura